hits

livstilsendring

Klokke som motivsjon

Jeg har snappet om min utfordring til meg selv- 100 prosent aktivitet hver dag på klokka fram til ferien. Så har jeg fått så utrolig mange snapper fra jenter (eller vi er vel rettere sagt damer) som lurer på om jeg kan fortelle om klokka. Og det er jo klart jeg kan. Jeg er ingen spesialist på alle slags klokker og aktivitetsband, men jeg er ei enkel sjel som lar meg motivere av duppedingser og liker at duppedingsene er enkle å forholde seg til. Det er min klokke.

Siden det ikke er noe vits i å finne opp hjulet på nytt legger jeg ved filmen fra YouTube jeg så før jeg kjøpte klokken. Spol frem til det er gått 1 minutt så sparer du deg for han som snakker om linker og sosiale kanaler.

Link Til Klokketest

Det jeg liker veldig godt er at klokken kan innstilles etter hvem du er. Jeg er en kontorarbeider med minimal treningsbakgrunn. Klokken min er stilt inn deretter. Venninnen min som er trent på nivå med Marit Bjørgen har andre innstilinger. Det gjør det mulig for meg å nå målene mine, men jeg må likevel strekke meg. Hadde jeg hatt Marit Bjørgen sine innstillinger så hadde min motivasjon vært drept første dag.

På appen til klokken kan jeg se en daglig oversikt over h or mye jeg beveger meg, sitter i ro, sover og har av klokken. Der finnes en ukesoversikt og en mnd oversikt. Du kan gå tilbake å se hvor mye bevegelse du har vært i og når du har trent. Siden det er pulsmåler i klokka holder den oversikt over hvordan pulsen din er gjennom hele økta. Klokka gir deg og tilbakemelding på hver økt.

For meg som jobber på kontor er det også kanon at klokken sier fra når jeg har vært i ro for lenge- sa er det opp og hente ett glass vann og bevege beina bittelitt .

Min klokke heter Polar a360. Prisen: man finner den til 1300 kr på nett. Jeg håper at du som leser dette vil si noe om din motivator til å trene og eventuelt si noe om hvilken aktivitetsmåler du bruker og hva som er bra dårlig.

Min utfordring kan du følge på snap: hvitstil

Christine

Middag må gå fort- også på lavkarbo.

Når det er aktiviteter etter skolen og alle skal ut av huset nesten før man er kommet inn døra må man planlegge for å kunne gjennomføre lavkarbokostholdet. Det nytter ikke (for meg) å hive inn en grandis- så hvis jeg forbereder meg og planlegger litt så slipper vi karbonødløsninger. I dag var en sånn dag der Prebs og Bella hadde klatrekurs og Celine skulle på turn. Og før det skal alle lekser være gjort. Begrenset tid til middag....

Men likevel fikk vi istand en fin lavkarbomiddag. Kjøttet (en hel entrecôte) brunet vi og satt inn på lav varme i går- fiks ferdig og supermør etter jobb i dag. Varmen er så lav på at jeg har ingen problemer med å forlate kjøttet i ovnen. Så åpnet jeg en ruccolasalatpose, hadde litt olje og salt på. Stekte noen frossene kantareller og helte på fløte. Kokt brokkoli. De andre får pommes fritt. (Den sorten som tar noen minutter i ovn) parmesansmør på kjøttet. (Det laget jeg for noen dager siden. Her snakker vi middag på under 15 minutter.

Best av alt- nok igjen til lunsj til meg dagen etterpå. Gull!

En rask middag til:

Ribbe Asia Style

Ribbe lager jeg på vanlig måte dagen før. På forhånd laget jeg en glaze jeg ikke har noe navn på- men den smakte asiaish. I den hadde jeg: i dl vann, litt soyasaus, sitt sukrin gold, ingefær, sitron og tørr koriander, sitron og to tørka chili, noen små tomater fra en boks. Stavmikset og kokte det hele opp for at sukrin skule smelte inn i sausen. Etter jobb er det bare å skjære opp ribba, pensle på glaze og sette den i ovn litt. 10-minutter kanskje. I mens lager jeg kokte bønner og kokt og smørrista blomkål. Det smakte!! Og klart på 15 minutter.

Det får være dagens matinspo. Nå skal jeg lage klar kveldsmat til sportsfolket.

Christine

Hvordan jeg får vektnåla til å gå nedover

Først og fremst må jeg understreke at jeg ikke er en kostholdsekspert- men jeg vet hva som funker og ikke funker for meg.

12 oktober våknet jeg opp og bestemte meg for å gå ned i vekt. Karbohydratene er min fiende og bestevenn. Jeg elsker bakevarer, pasta og alt som er stappa med karber- og karbene elsker tydeligvis meg også. Men nok er nok

Nå har jeg lagt karbene på hylla for en stund. De første tre-4 dagene var brutale. Hodepine og slapp- men når hodepinen ga seg kom energien.

Vi spiser masse god mat. Forleden hadde vi ribbe Asia-style og i går var det røye med rømmesaus. Mitt triks for å Berge en lavkarbo lunsj er å spise rester etter middagen til lunsj.

For en tid siden oppdaget jeg det som på nett omtales som fettkaffe. Jeg lo godt. Usj. Men så googlet jeg, leste litt og googlet litt til. For en uke siden drakk jeg min første fettkaffe og jobber godt med å venne meg til det. Jeg drikker den på morningen når jeg kommer på jobb og den holder meg god og mett lenge.

En toppet ss kokosfett (uten smak), en kopp god kaffe- stavmixses i en forhåndsvarmet beholder eller bruk blender. Drikk og vær mett.

Også var det den helsikes Pepsi Max. Jeg skal ikke si at jeg har sluttet- for jeg drakk det senest på mandag på vei hjem fra Oslo. Men jeg har trappet ned betraktelig. Mulig Pepsisjefen gråter over røde tall- men jeg føler at vektnåla går raskere nedover uten Pepsimax.

På jobb har jeg tre store flasker vann i kjøleskapet mitt. Jeg drikker til den store gullmedalje. Jeg lover: med en fettkaffe og en flaske vann innabords føler jeg meg stappmett lenge lenge.

For å holde styr på vekttap, bevegelse, søvn Osv har jeg en app på mobilen. Det er utrolig motiverende å se vektgrafen gå nedover. Hver gang jeg veier meg legger den nye vekten seg inn i appen og ny BMI og fettprosentregnes ut. Supermotivasjon.

Så til nå -5,9 kg og jeg er knallfornøyd

Den største utfordringen for meg kommer til å bære å holde vekten nede over tid. Men jeg skal finne en vei. Denne gangen skal det ikke dukke opp en ny graviditet :) eller andre hindringer.

Flere som skal ned i vekt?

Hvilken vektreduksjonsmetode bruker du?

Hva gjør du for å holde vekta?

Christine

Det går strake veien nedover!

Herreminhatt jeg er så fornøyd. I samarbeid med xl-s har jeg gått ned i vekt. Forleden dag var jeg i skapet mitt for å sjekke ut noen bukser jeg kjøpte i august. Det var 70 prosent og buksene kom ikke lengre opp enn lårene men jeg hadde en plan så jeg slo til. De var to størrelser for små- men vet dere hva- jeg tok dem ut av skapet-testet og jammen tute passet de som hånd i hanske eller ben i bukse om du vil!!!!!!!  Jeg er så fornøyd at jeg kan ikke sette ord på det. To buksestørrelser siden slutten av august. Det gjør noe med selvfølelsen.

ok- dette har jeg gjort. Full skjerpings på maten. Godis byttet ut med sunnere alternativ. Ingen potet, pasta eller ris. Og etter hvert måltid frokost, lunsj og middag har jeg spist en pakke XL-S medical pulver. Pulveret gjør at ca 1/3 av fettet i maten jeg spiser ikke blir tatt opp. Og jeg er nå et levende bevis på at det funker. 



Jeg og to av mine tre favorittjenter i verdens fineste himmelbla.com kjoler.



En av tre bukser som nå passer. Livet er en fest!

 

Christine

 

Innlegget er laget i sammarbeid med XL-S MEDICAL

Her er vekta mi

Jeg er fornøyd med hvordan det går nedover. Jeg har klipt ut av skjermbilde fra resultatet etter dagrns veiing

Jeg holder altså planen som er å miste 12 kg på 12 uker??

På ingen måte sulter jeg. Spiser sundt og godt. Bruker en pose XL-S medical fettbinder etter de tre største måltidene. (Det gjør jeg i forbindelse med en sammarbeidsavtale mellom hvitstil og xls medical)Går med skritt- teller for å ha kontroll på hvor mye bevegelse jeg er i. Er flink å gå tur- går til byen, fremfor å ta bilen.

Jeg sier meg fornøyd så langt.

Christine

Endringene

En leser spurte hvilke endringer jeg har gjort (til nå) i min livstilsendring. Siden jeg elsker lister så lager jeg en  her:

Jeg har:
*sluttet med Freia Helnøtt -jeg var flink på å kose meg med Freia- håper ikke de går konk nå når de ikke får inn min støtte ;)
*sluttet med brus
*spiser frokost
*byttet ut brød med ryvita
*droppet poteter og pasta
*spiser litt mindre enn tidligere
steiker alt i teflonpanne framfor meierismør (hvorfor har jeg ikke gjort det før??)
*begynt så smått å trene/ går i fjellet bak huset vårt
*generelt spiser mye grønnsaker og velger sunnere alternativ
*meldt meg inn i vg-vektklubb for de har ei fin ordning på å notere kalorier. Det er ikke noe jeg skal gjøre varig, men jeg vil lære meg litt mere hva maten inneholder.

Dagens middag: lapskaus av elgkalv, uten potet med maaaaaasse persille <3 br="br">


Ei leser tipset meg om appen endomondo og jeg er takknemmelig herifra og til evigheten. Plutselig var det litt gøy å komme seg ut. Ta en titt.

Christine

Ukestart

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det motiverer meg veldig. Jeg håper også at noen andre kan finne motivasjon i dette! Har akkurat kommet hjem fra en handletur, og det føles godt å fylle handlevogna med det som skal hjelpe meg på vei nedover
Jeg fant ut at etter å ha ryddet manskiten ut av skapet har jeg så god plass at jeg kan la alle grønnsaker ligge litt inbydende i skåler. Forrrige uke skrelte jeg en pose ful av gulrot og la dem spiseklar i en pose. De var gode å ha når "jeg fikk lyst på noe"

namme nam- veldig godt

Planen er nå å lage meg en ny ukemeny, men jeg må sette meg litt inn hva jeg skal lage først. Jeg skal bruke litt tid på nettet.

Dagens frokost:
havregrynsgrøt i mikro med kanel og litt sukkererstatning

Dagens middag: kyllingfile med spinat blomkål og persillepesto

Forresten var jeg innom venninnene mine som jobber på HTH og de viste meg de nye kjøkkenan. Milde moses(hvis det uttrykket fortsatt er lov å bruke i dette milleniumet). Jeg er forelsket i et kjøkken!

Mulig bildet ikke ble så stort, men sjekk de runde hjørnene på dette kjøkkenet. Hvis mine drømmer går i oppfyllelse så skal jeg lage mat på dette kjøkkenet (bortsett fra at mitt vårt ikke blir svart)


Christine

Det fungerer -2,5 kg

I dag er det nesten 2,5 kg mindre Christine som skriver dette innlegget. Endringene går veldig fint og er enklere enn jeg har forventet. Jeg spiser frokost hver morgen, det har jeg ikke vært så nøye på før. Knekkebrød med makrell i tomat. Ingen brus og ingen Freia Helnøtt. Bærer rundt på en stor kopp med fun light eller vann med is. Jeg prøver å lese litt på nett om kosthold og finne inspirasjon til å lage en ny ukesmeny.
Jeg var på klubb med jentene der det ble servert nachos/cupcakes og cola. Deilige favoritter. Jeg spiste liten tallerken med nachos, kun en cupcake (de var så god at det var ren viljestyrke at jeg ikke spiste 4 til) og ingen cola.@

Krise-lista mi

Kyllingfile med persillepesto nesten uten olje, spinat og blomkål/brokkolirasp

Makrell smaker faktisk godt! Jajogurt og havregryn

Sashimi

Ikke så dum mat det her???

Christine

Finne inspirasjonen

Min husbond har vært over en uke på reise, og jeg må si at jeg synes det skulle deles ut en hedersmedalje til aleneforeldre. Dere er de norske heltene- hvordan får dere det til?

Over til noe helt annet:
L I V S T I L S E N D R I N G

På lørdag morgen gikk jeg ut og hentet den lokale avisen og der kunne jeg l ese en hel artikkel om Berit fra Narvik som hadde lagt om livsstilen sin. Hun hadde i løp av det siste året begynt med trening, et sundt kosthold og ikke minst gått ned i vekt. Jeg syntes Berit var så inspirerende at jeg gikk straks inn i kjøkkenskapene mine og kastet all "mannsjit" og dro på coopen og fylte opp med de deiligste sunne alternativ. For nå er det faktisk nok. Litt etter litt har kiloene smyget seg på og litt etter litt har jeg forsvunnet og en annen tykkere utgave av meg kommet frem. Jeg kjenner egentlig ikke meg selv igjen. Jeg liker ikke å bli tatt bilde av eller se meg i speilet antakelig vis fordi jeg ikke liker denne versjonen av meg. Nå er det nok. Det forandrer seg ikke av seg selv, så nå tar jeg tak. Nå er det slutt på tjukkismaten og bedre alternativer skal velges.  Jeg har som smått begynt og synes det går fint. Nå gjelder det bare å gjøre det varig. Jeg kommer til å dele bilder og tanker rundt denne endringen i tiden fremover og håper at noen vil dele sine erfaringer med meg.

Jeg håper leserne av hvitstil.com vil tipse meg hvis dere har livsstilsendringsblogger dere leser eller annet som jeg kan finne motivasjon og støtte i. Jeg vil anbefale alle å ta en titt på Berit sin Facebookblogg: min vei til et lettere liv. Selv skal jeg avsted å møtte hene NÅ!




Vi er flyttet hjem etter mange uker på Ytre Slettjord Gård


Celine har høstet jordbær i hagen.


Christine