Få flyt i den viktigste bedriften!

Etterhvert som jeg hadde lest hele Synnøves system (bok) begynte jeg å fundere på hvordan vi skal klare å holde det ryddig, holde skittentøysskapet tomt og aldri ha klær på gulvet. Jeg leser den ene ryddeboken etter den andre- rydder og rensker- men i lengden blir det rot igjen.

I mitt liv har jeg jobbet i forskjellige både små og store bedrifter. Hotell, Sterling, Roche, Pfizer, egen butikk og nå altså Øyeklinikken. På alle arbeidsplasser har det vært opplæringsperioder, personalmøter, strategimøter, måldefinering, HMS avdeling, Brannvernleder, medarbeidersamtaler -på forskjellige nivåer i de forskjellige bedriftene- men felles for alle bedriftene var at alt ble gjennomført for at bedriften skulle gå bedre.

Så har vi den viktigste “bedriften” av dem alle. Familien! Vi har ingen opplæringsperiode, medarbeidersamtale og målsetning. Nada. Hvordan skal man kunne bli bedre da- når man ikke har noe mål å jobbe mot.

For eksempler på Øyeklinikken vet vi alle hvem som har hvilke oppgaver. De er fordelt mellom de ansatte på et personalmøte. En er ansvalig for telefon, en tar imot pasienter, en åpner klinikken og en stenger. Alle oppgaver blir gjort. I Sterling fordelte vi oppgaver på brefingmøte før flyturen. Alle i kabinen ble nummerert og med nummeret fulgte spesifikke oppgaver. nr 1 hadde ansvar for kjøkkenet, nr 4 snakket i høytaleren, skulle det skje noe hadde også de spesifikke tallene forskjellig ansvar dersom noe skulle skje. Ved en slik ordning ble alle oppgaver fordelt og gjennomført.

I familien har iallefall ikke vi  noe opplærimgsperiode, medarbeidersamtale eller strategi. Vi snakker sammen fra dag til dag, en dag setter jeg på en maskin med klær, en dag gjør han det. En dag gjør ingen det. Og før vi vet ordet av det er skittentøysskapet stappa. så hoper det seg opp med rent som skal inn i skapene. En dag rydder jeg, en dag rydder han og en dag rydder ingen. 

 

Ok, så har jeg ikke tenkt å nummerere mann og barn og fordele oppgaver etter nummer. (kan nr 3, 4 og 5 rydde rommene sine- hahaha) Nei det blir teit. Men vi kan sette oss ned og sette på papir hvordan vi kan holde det ryddig rundt oss. Hadde vi vært en bedrift ville jeg kalt det strategimøte. Som tenkt så gjort. Endel oppgaver er fordelt mellom oss- så nå vet jeg hva jeg skal tilstrebe å få gjort før jeg forlater huset om morgenen. Det gjør de andre også. Så begynner vi med det- også er jeg spent på om vi klarer å holde skittentøyskapet tomt og at frokostkoppene blir satt inn før vi forlater om morgenen. 

Følg meg på snap: HVITSTIL

– så ser dere hvordan oppgavene er fordelt. Her slår listeelskeren inn. Jeg har to ord til dere: BULLET  JOURNAL

Hvordan klarer dere andre å holde hjemmet striglet? Finnes det en plan? Er det faste oppgaver? En som gjør alt? Del gjerne!

 

Christine

 

 

16 kommentarer
    1. Hei søta 🙂
      Iom at jeg går hjemme gjør jeg mest av ting hjemme, men her om dagen hadde jeg ikke noe å gjøre! Fordi vi er blitt så gode på å legge ting på plass. Rett og slett. Ha en fast plass til ting. Og jeg er streng på at de skal rydde etter seg når de begynner på nye leker (hvis de har perlet i stua må det ryddes før de går på rommene for å leke o.l.)
      Vi har større hus enn dere, og har vaskerom i kjelleren, så det er ikke synlig om man ikke går dit. JEG må ha det ryddig der uansett, men det er mitt domene og en liten jobb fordi jeg har et godt system. Jeg har 9 forskjellige kurver til sortering *ler* Og når en er full vasker jeg. 😉
      Jeg støvsuger, vasker/rydder klær, tørker støv og lager middag. Han vasker gulv, bad, tømmer oppvaskmaskin, måker snø/klipper plen og rydder opp etter middagen.
      Joa, jeg smeller innimellom med unger som ikke rydder etter seg, men det hjelper også med en egen etasje med deres rom og lekestue. Da slipper jeg å se at det flyter i hverdagen. 😉 (Akkurat nå er stua og S sitt rom ganske bomba 😛 )Leker som tas med i stua og blir liggende har vi en kurv til i trappa, evt “forsvinner” de i en periode. Jeg ser at det er blitt lettere å ha en lekefri stue når S er blitt 4 år, de vil helst leke oppe.
      Vi har en greit flyt for vår hverdag, noen uker går smertefritt, andre ikke fullt så bra, men jevnt over fungerer AS familien som det skal.
      Og så er jeg glad i lister, og å kunne krysse av ting på de 😉

    2. Vibeke: tusen takk for fin kommentar. Jeg tror jeg har tilgode at det ikke er noe å gjøre hjemme- men det er det jeg planlegger at jeg skal oppleve. Det er helt klart med på å virke mer rotete å bo på 100 kvm, og i grancanaria der vi har 80 kvm på 4 halvplan- der blir det fort rotete der…….
      Jeg håper virkelig at vi får lit bedre flyt her- jeg hater at det hoper seg opp- og jeg har så lyst at det skal være orden over alt

    3. “Alt” ble nok ikke gjennomført ‘fordi bedriften skulle gå bedre’.
      Men fordi mye er LOVPÅLAGT. Rett og slett. Simpelthen.
      Ønsker deg en god mandagsnatt 🙂

    4. “Militærdisiplin” og alt for mye lister og regler passer ikke for oss i vår familie, men for mye rot, tomme klesskap og vaskekjeller som flyter over av møkkete tøy er jo ikke særlig hyggelig.
      Mitt beste tips er derfor, mindre ting, færre klær!
      Fem par bukser, 10 strømpebukser, syv høyhalsere, fem tykke- og fire tynne ullgensere…osv
      Alle hadde mye mer enn de egentlig trenger, og mindre barn blåser jo i om de har på seg det samme hver dag.
      I tillegg synes jeg det er deilig å se at tøyet blir slitt ut og kan kastes med god samvittighet før jeg kjøper nytt.
      Det samme gjelder “husstæsj”, nye puter inn…gamle puter ut.

    5. Lene: enig med deg- mindre stuff! Problemet for oss er at vi ikke får gjennomført det som ikke er planlagt. Hadde jeg ikke skrevet ned en plan så hadde jeg ikke husket/ giddet å satt på en maskin klær i dag tidlig. Skulle ønske det lå naturlig for meg å ha det ryddig, men der får jeg stryk karakter. Står det på listen min derimot- da går det unna

    6. Må hjemmet være striglet? Jeg tror ikke at du har det så rotete, selv om du slapper av litt, du har vel heller noen som ikke tåler litt uorden!

    7. Elsket boka til Synnøve, og har nå tatt for meg rom for rom i huset.. ( hurra for turnusfrie dager innimellom for det krever tid det her ) Nå er det renska kraftig opp i ting og klær, og de har faste plasser. Jeg opplever mer “fritid” på dagene/ettermiddagene.. tid som tidligere ble brukt til å rydde kan nå brukes til langt hyggeligere ting. Lykke til, gleder meg til å lese mer om dette hos deg 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg